2 Ekim 2012 Salı

Poomse manaları


TAEGEUK

1 Jang :
BTCB –Poomsae
Taegeuk 1 Jang “Keon” sembolü ile temsil edilir, 8 Kwaes ( kehanet işaretleri ) anlamına gelen bu sembol cennetteki mutluluk ve Çin felsefesine göre hayatın aslını oluşturan eril eleman olarak Taegeuk 1 Jang’ı tasvir eder. Keon sembolü  evrendeki bütün her şeyin yaradılış başlangıcı olarak kabul edilir, Taekwondo eğitimi kapsamında Taegeuk 1 Jang  uygulaması yaptırılır.
Bu eğitimde poomsae’in özelliklerini sıralamak gerekirse pratikte kolayca uygulanabilir olması, uzunca bir yürüyüşten oluşması ve basit hareketlerden meydana gelmesidir, bu özelliklere benzer olanları sıralamak gerekirse arae -makki, momtong - makki, momtong - jireugi ve ap - chagi. Bu poomsae,  sekizinci kademe öğrencilerine uygulanır.


2 Jang : 
Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Tae” Taegeuk 2  Jang’ı  sembolize eder.İçteki ruhani sebatlılık ve dıştaki yumuşaklık anlamına gelen işaretleri gösterir. Taegeuk poomsae yeni gelişmiş bir olgul- maki sunumudur.Ap-chagi hareketleri Taegeuk 1 Jang’dan daha fazla sıklıkta görülür.Bu poomsae yedinci kademe öğrencilerine uygulanır.

3 Jang :         
Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Ra” Taegeuk 3 Jang’ı sembolize eder.Sıcak ve aydınlık görünümü temsil eder. Bu sembol, eğitim için gerekli olan bir kısım adaleti ve gayreti barındırmak, eğitilenleri de buna teşvik etmektir. Bir başarıyı tamamlayana poomsae kuralına göre eğitilenlere terfi olarak mavi bir kuşak verilir. Taegeuk 3 Jang’ı içeren yeni hareketler sonnal-mok-chigi, sonnal-makki ve dwit-kubi duruşudur.Poomsae özellikleri ile birbirini izleyen maki ve chigi, süreklilik gösteren jireugis’dir.Üzerinde durulan nokta, şiddet veya kuvvetin, mukabil hücum karşısında, karşı tarafın
          ( karşı kuvvetin ) chigi olma durumudur.Bu poomsae altıncı kademe öğrencilerine uygulanır.

4 Jang :         
Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “ Jin” Taegeuk 4 Jang’ı sembolize eder. Büyük bir güç ve itibarı ( şerefi ), gök gürlemesine benzeterek temsil eder.  Taegeuk 4 Jang’ı içeren yeni hareketler sonnal-momtang-makki, pyon-son-kkeut-jireugi, jebipoom-mok-chigi, yop-chagi, momtong-bakkat-makki, deung-jumeok-olgul-apchigi ve mikkeurombal ( serbest adım ) yeni tekniklerdir. Kyorugi ve dwit-kubi için hazırlanmış olan değişik hareketler yeni tekniklerin özelliği durumundadır. Bu poomsae, beşinci kademe öğrencilerine uygulanır.                                     

5 Jang :         
Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Son” Taegeuk 5 Jang’ı sembolize eder. Her ikisinin de rüzgarı temsil eden anlamlarıyla kuvvet (kabiliyet,olabildiğince güçlü ) ve durgunluk , ona nazaran da güç ve iradesizlik ( zayıflık ) bunları birbirine ölçüt olarak gösterir. Taegeuk 5 Jang’ı içeren yeni hareketler me-jumeok-maeryo-chigi, palkup-dollyo-chigi, yop-chagi&yop-jireugi, palkup-pyo-jeok-chigi ve karşı duruşları da kkoa-seogi, wen-seogi ve oreun-seogi’dir.Birbirini izleyen bu özellikler makkis’e kadar, area-makki ve momtong-makki , aynı zamanda chigi koşmadan sonra yapılması gerekendir.
Bu poomsae, dördüncü kademe öğrencilerine uygulanır.          

6 Jang :         
Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Kam” Taegeuk 6 Jang’ı sembolize eder, sürekli akış ve yumuşaklık anlamına gelen suyu temsil eder.Taegeuk 6 Jang’ı içeren yeni hareketler han-sonnal-olgul-bakkat-makki, dollyo-chagi, olgul-bakkat-makki ve batang-son-momtong-makki ayrıca pyonhi-seogi (rahat duruş) sayılabilir.Bu hareketlerden birini uygularken mekan üzerinde yeniden ayakları üstüne düşerken çok dikkatli olmaları tavsiye edilir. Sonra dyollyo-chagi ve eli hafifletmek ile avuç içinin ayrımını serbest bırakmak esnasında bir batang-son momtong-makki, palmok-makki içinden daha aşağıdadır.Bu hareket üçüncü kademe öğrencilerine uygulanır.

7 Jang :         
Sekiz kehanet işaretlerinden biri olan “Kan” Taegeuk 7 Jang’ı sembolize eder, zihninde tartmak ve dayanıklılık anlamına gelen dağı temsil eder. Taegeuk 7 Jang’ı içeren yeni hareketler sonnal-arae-makki, batangson-kodureo-makki, bo-jumeok-kawi-makki, mureup-chigi, momtong-hecho-makki, jechin-du-jumeok-momtong-jireugi, otkoreo-arae-makki, pyojeok-chigi, yop-jireugi ve beom-seogi, juchum-seogi gibi duruşlardır.Düzgün bağlantılı hareketler eğitim için önemlidir. Bu poomsae, ikinci kademe öğrencilerine uygulanır.

                                  

8 Jang :         
Sekiz kehanet işaretlerinden biri ve sonuncusu olan “Kon” Taegeuk 8 Jang’ı sembolize eder, Çin felsefesinde evrenin dişil öğesini ve evreni temsil eder, temel kaynak ve barınma hem de başlangıç ve son anlamına gelir. Bu işaret, sekiz Taegeuk poomsae’nin sonuncusudur.Öğrencilerin siyah kuşağa sahip olabilmeleri için terfi ya da atlama sınavını geçmeleri gerekmektedir. Taegeuk 8 Jang’ı içeren yeni hareketler dubal-dangsong-bakkat-palmok-momtong-kodureo-bakkat-makki, twio-chagi ve palkup-dollyo-chigi’dir. Güç, doğruluk üstüne kurulmuş bir basamak, farklı bir jumping-over vuruşu ve dubal-dangsong ( alternatifi havada atlama veya sıçrama vuruşu ) arasında teşvik edici olmak zorundadır. Bu poomsae, birinci kademe öğrencilerine uygulanır.

POOMSAE KORYO
Koryo poomsae, alim ya da bilgili bir adam anlamına gelen “seanbae” ile sembolize edilir,bu adamın güçlü, hareketli bir savaşçı ve bir o kadar da dürüst, erdemli, iyimser özelliklere sahip biri olarak anlatılır.Hareketlilik, kalıtımla geçen özellikleri, Koryo’nun çağını meydana getirir. Koryo’nun çağlar boyunca kalıtımla geçmiş özelliklerini çok hareketlilik tamamlar. Palhae ve uygulanabilir  Koryo poosae , geçmişten günümüze kolayca organize edilebilinmiştir. Bu poomsa’de görünen yeni teknikler kodeum-chagi, poeun-sonnal-bakkat-chigi, sonnal-arae-makki, khaljaebi-mureup-nullo-kkokki, momtong-hecho-makki, jumeok-pyojeok-jireugi, pyonson-kkeut-jecho-jireugi, batang-son-nullo-makki, palkup-yop-chagi,me-jumeok-arae-pyojeok-chigi,v.s. bu teknikleri sadece siyah kuşaklar uygulayabilir. Jumbi-seogi ve tong-milgi akla ait ya da zihinsel, eldeki bir durumu birleştirerek, tıpkı karnın üst kısmı ile karnın daha aşağısı arasındaki bütünlük gibi “Sin” (ilahi, tanrısal hak ) ve “Jeong” (ruh) arasında da ortak bir nokta ile yakınlaşır. Poomsae’nin ana çizgisi, Kore dilinde alim bir adam (“seonbae”) ya da erdemli bir adam (“seonbi”) anlamına gelen Çin yazıtında tasvir
edilmiştir.

POOMSAE KEUMGANG
Keumgang, kelime anlamı mücevher ; sertlik ve düşünceleri birleştirme anlamında kullanılan, Kore yarımadasının üstünde Keumgang Dağı’nda, ulusal ruhun merkezi olarak kutsallaşmıştır ve “Keumgang Yeoksa” (Keumgang Savaşçısı) Buddha ile adlandırılmıştır.Buddha, en güçlü ve en kuvvetli savaşçı kişiyi tanımlar.Bu poomsae’nin içeriğini oluşturan yeni teknikler batangson-teok-chigi, han-son-nal-momtong-an-makki, Keumgang-makki, santeoul-makki, kheun dol-tzogi (büyük destek) ve hak-dari-seogi.Poomsae çizgisi, Çin yazıtının sembolüdür.Hareket, kuvvetli ve tamamen dengeli olmalı bu yüzden de siyah kuşağın itibarına ve şerefine uygun olmalıdır.

POOMSAE TAEBAEK
Taebaek bir dağın ismi ile anılarak Tangun’da “aydınlık dağ” adını almıştır.Tangun’da Koreliler’in kurucusu, ülkenin hükümdarı ve aydınlık dağın kutsal ruhunu temsil eden kişidir ve Tangun’un düşüncesinde “hongik ingon”(hayırsever fikir) yer alır.Kalabalık gruplarda ve merkezi alanlarda  Taebaek düşüncesi yaygındır.Fakat Mt. Paektu,tipik Kore insanı geçmişinde  Taebaek poomsae’si gibi düşünce yaygınlaşmamıştır. Poomsae Taebaek’deki yeni teknikler sonnal-arae-hecho-makki, sonnal-opeo-japki (tutunma), japhin-son-mok-ppaegi, Kumkang-momtong-makki,deung-jumeok-olgul-bakkat-chigi, dol-tzeogi (destek) v.s. Poomsae çizgisi tıpkı bir Çin yazıtındaki sembol gibi cennet ve dünya arasındaki bağ, köprüye benzetilen, dayanağını insanoğlunun varoluşuna bağlayan cennetin düzenini tasvir eder.Poomsae hareketlerinin büyüklerinden olan momtong-makkis ve chigis’dir.

POOMSAE PYONGWON
Pyongwon, geniş ve engin bir alanda, bir düzlükte yürümeye alışma (ayakları üstünde durabilme) anlamına gelir.Bütün yaratıklar için hayatın kaynağı Pyongwon’dur.Ve insanoğlu hayatını, o sahaya yerleşerek sürdürür. Poomsae pyongwon, huzurlu düşünceye dayalı ve mücadele ilkelerinden mütevellit başlangıcı kullanır. Yeni teknikleri içeren bu poomsae palkup-ollyo-chingi, kodureo-olgul-yop-makki, dangkyo-teok-jireugi, meongye-chigi, hecho-santeul-makki, vs. Jumbi-seogi, moa-seogi-wen-kyop-son teknikleridir.Bunlar sağlam bilgi toplamaya ihtiyaç duyulan başlangıç ve insan yaşamının kaynaklarıdır.Değişime açık bir nesil ve dönüşümü kolay poomsae çizgisi anlamındadır.

POOMSAE SIPJIN
“Sipjin”geçmişten günümüze kadar gelen düşüncelerin kelime karşılığı “Sipjin”’dir.Uzun ömürlü on tane canlı topluluğudur.Şöyle ki, güneş,ay,dağ,su,taş,çam ağacı,ezeli gençliğin şifa otu, kaplumbağa,geyik ve turna kuşu.Onlar iki cennet vücudu,üç doğal kaynak,iki bitki ve üç hayvan bütün hepsi insanoğlu inancı ya da itikatıdır,umut ve sevgi.Bunlar poomsae sipjin’i sembolize eder.Yeni teknikleri içeren bu poomsae hwangso-makki,son-badak-kodureo-makki,opeun-son-nal-jireugi,son-nal-arae-makki,bawi-milgi,son-nal-deung-momtong-hecho-makki,kodeo-olligi,chettari-jireugi, son-nal-otkoreo-arae-makki,son-nal-deung-momtong-makki on tanesi sayılabilir.Çin yazıtında yer alan bu on hareket sonsuz veya mutlak bir numaralama yani ondalık sistem formatında kullanılır.Sonu gelmeyen büyümeyi gösterir.

POOMSAE JITAE
Jitae’nin kelime anlamı el ve ayakları üstünde durarak gökyüzüne bakmak.Yeryüzünde yaşamak için vuruş yaparak mücadele veren değişimeyi ve atlamayı denemek.Bu nedenle, poomsae sembolleri çeşitli beden hareketlerini meydana çıkartır.Varoluş için insanoğlunun gücü, insana yön verir. Yeni teknikler içeren bu poomsae,han-son-nal-olgulmakki,keumkang-momtong-jireugi ve mejumeok-yop-pyojeok-chigi hareketleri sayılabilir.Poomsae çizgisi,
cennete karşı insanın ayakta durmasıdır.

POOMSAE CHONKWON
Chonkwon’ın kelime anlamı cennetin en büyük gücü, bütün canlıların yaşam kaynağı ve kendi kendinin kainatı. O’nun yaradılışı sonsuz yeteneğin gücü ile değişimi tamamlamasıdır.
İnsanoğlu cennetteki bütün toprak şekillerinin isimlerini ve anlamlarına sahip olmuştur.Çünkü onlar cennetin kudretinden korkmuşlardır. 4000 yıl önce Koreliler’in lideri “Hwanin” Cennet Kralı seçilmiştir.O, merkezin yakınında bir kasabada cennette yaşar, cennet denizi ve cennet dağı, yalın,gösterişsiz olmasına rağmen göksel bir yarış başlatır ve kaynağı Taekwondo’dan gelir.Poomsae Chonkwon, yüce tarihi bir geçmişe ve bugüne kadar gelebilen toplanmış bilgiye dayanır. Yeni teknikler içeren bu poomsae, nalgae-pyogi, bam-jumeok-sosum-chigi, hwidullo-makki, hwidullo-jabadangkigi, keumgang-yop-jireugi, taesan-milgi vs.ve yere çökerek yürüyüş hali.
Eylemlerin özellikleri büyük hareketler ve kolun bölümlerinin oynak yerlerinin(dirsek) yumuşak vaziyet halini almasıdır.Böylece Chonkwon düşüncesinde büyüklük sembolleşir.Poomsae çizgisi “T”, cennetten gelen bir adamı sembolize eder, cennetin geleceğini beyan eder.Tapınma yeri olan cennet, yüce bir güçle meydana gelmiş ve insan ile donatılmış topluluk arasında birlik oluşturmuştur.

POOMSAE HANSU
“Hansu”nun kelime anlamı, bütün canlıların gelişiminde önemli yere sahip olan
yaşamın kaynağı suyu temsil eder.Hansu sembolü hayatın başlangıcı olan doğumu ve yetişkinliği,barışçıl&zayıflık,alicenaplık&ahenk ve elverişli şartlara uyum sağlama gibi çeşitli özellikte anlamlara “han”gelebilir.Yani bir ülke adı,topluluk adı,büyüklük,düzlük,uzunluk ve cennetin varlıkları ve gecenin ilk saatleri,uzman kişi adları gibi olabilir.Hele ki,bu anlamlar geçmişte kalmış ve organize olmuş grup adlarını da alabilirse …
Yeni teknikler içeren bu poomsae,son-nal-deung-momtong-hecho-makki,me-jumeok-yang-yopkuri-chigi,kodureo-khaljaebi,an-palmok-arae-pyojeok-makki,son-nal-keumgang-makki,vs. ve aynı zamanda modum-bal duruşu.
Hareketler,su gibi yumuşak uygulanmalı fakat hiç durmayan bir damla su gibi toplanarak bir okyanus yapar.Bu poomsae çizgisi Çin yazıtındaki su anlamını sembolize eder.

POOMSAE ILYEO
Ilyeo, büyük bir Budist Rahibi olan Silla Dynasty’i temsil eder.Ünlü filozof düşünürü Saint Wonhyo,poomsae ilyeo özelliklerini ve bedeni bu kademe de öğretir.Bu özellikler bir kademe,bir çizgi ya da bir işaret olabilir ve sonunda içinden biri  seçilir.Bu nedenle poomsae ilyeo ruh ve beden uyumunu düzenler.Savaşa ait sanatçı ruhu ve özveriyi,uzunca bir eğitim sonrası çeşitli teknikler ve ruhsal kültürle birlikte tamamlayarak Taekwondo  için pratik eder.
Yeni teknikler içeren bu poomsae,son-nal-olgul-makki,wesanteul-yop-chagi,du-son-pyo (iki elin açılması) bitureo-jabadangkigi,twio-yop-chagi ve ogeum duruşu-hakdari-seogi.Jumbi-seogi bo-jumeok-moa-seogi’dir.Bu poomsae çizgisi mükemmel Budizm içinde uyum sağlar.

0 yorum:

Yorum Gönder